Náš etický kodex
je závazný pro všechny naše pracovníky a pracovnice
Etický kodex pracovníků SPOLU Olomouc
- Pracovník vykonává svou práci čestně a svědomitě, ve shodě se zákony, právními předpisy a interními předpisy SPOLU Olomouc.
- Pracovník jedná zdvořile, zodpovědně a korektně se všemi kolegy, uživateli, partnery, dárci a dalšími subjekty, se kterými SPOLU Olomouc úzce spolupracuje bez ohledu na rasu, pohlaví, věk, národnost, politické přesvědčení nebo náboženské vyznání.
- Pracovník se vyvaruje všech činností, které vedou ke konfliktu zájmů se zájmy SPOLU Olomouc. O všech potenciálních konfliktech zájmů neprodleně uvědomí svého přímého nadřízeného.
- Pracovník zachovává důvěrnost a mlčenlivost o citlivých údajích, které se dozví při výkonu své práce. Povinnost mlčenlivosti trvá i po ukončení pracovního poměru.
- Pracovník nevyužije k osobnímu prospěchu důvěrné informace získané při výkonu práce.
- Pracovník neuvede v omyl další zaměstnance, dárce, obdarované nebo veřejnost tím, že by činil nepravdivé nebo zavádějící prohlášení, nebo by zamlčel příslušnou informaci.
- Pracovník sděluje veškeré informace o vnitřních záležitostech SPOLU Olomouc, o jeho záměrech a strategii médiím nebo dalším subjektům pouze po schválení ředitelkou SPOLU Olomouc.
- Pracovník vede veškerá jednání nestranně, slušně a bez předpojatosti či zvýhodňování plynoucího z osobních motivů.
- Pracovník dbá na to, aby podmínky veškerých jednání byly transparentní a srozumitelné.
- Pracovník ve vztahu ke spolupracovníkům vytváří dobré pracovní prostředí a jedná s ostatními s respektem a úctou.
- Pracovník používá otevřenou komunikaci jako prevenci nedorozumění a problémů.
- Pracovník i mimo pracovní dobu a pracovní prostředí vystupuje tak, aby nepoškodil pověst a dobré jméno SPOLU Olomouc.
- Pracovník dbá o prohlubování a zvyšování své kvalifikace a spolu se svými schopnostmi a pracovním potenciálem jí plně využívá v zájmu SPOLU Olomouc.
- Pracovník má právo, aby mu organizace zajistila podmínky pro kvalitní práci, zejména podmínky pro kontinuální vzdělávání a dostatečnou supervizi.
- Pracovník jedná jako člen týmu. Předává kolegům všechny důležité informace, využívá jejich odbornost a respektuje rozdíly v názorech v rámci týmu. Pracovník konzultuje sporné případy se svým odborným nadřízeným.
- Pracovník má právo přiměřeným způsobem chránit: sám sebe (přiměřená sebeobrana vůči fyzické agresi; odmítnutí úkolu, který považuje za nebezpečný); své soukromí (neposkytovat své telefonní číslo, mailovou adresu, přátelství na sociálních sítích; odmítnout fotografování pro soukromé účely uživatele, apod.).
- Pracovník aktivně vystupuje proti stigmatizaci uživatelů služeb SPOLU Olomouc. O uživatelích informuje vždy pravdivě a s respektem k jejich lidské důstojnosti. Informuje veřejnost o lidských právech osob se znevýhodněním/postižením.
Dodatek Etického kodexu pracovníka SPOLU Olomouc pro pracovníky v přímé péči
Tento Dodatek je závazný pro pracovníka/pracovnici v přímé péči (sociálního pracovníka a pracovníka v sociálních službách) SPOLU Olomouc (dále jen pracovníka), a reaguje na specifika práce s lidmi se znevýhodněním/postižením. [1]
- Pracovník respektuje právo uživatelů služeb SPOLU Olomouc (dále jen uživatel) účastnit se každodenního společenského života, obohacovat jej a být jím obohacován.
- Pracovník pomáhá uživateli chápat, znát a naplňovat jeho lidská práva.
- Pracovník vychází při plánování a poskytování služby z individuálních přání a potřeb uživatele.
- Pracovník usiluje o maximální možnou míru zapojení uživatele do běžného života společnosti. Pracovník posiluje vědomí uživatele, že není závislý na službě a pracovnících služby.
- Pracovník podporuje uživatele v osobním růstu.
- Pracovník poskytuje služby v prostředí přirozeném pro uživatele.
- Pracovník dbá o to, aby byl uživatel informován o veškerých sociálních dávkách a jiných možných finančních příjmech, které se k jeho situaci vztahují.
- Pracovník jedná tak, aby posiloval vlastní odpovědnost uživatele.
- Pracovník přistupuje k uživateli partnersky a s respektem.
- Pracovník uznává, že uživatel má právo podstoupit riziko a pomáhá mu rozeznat a zvládnout možná nebo aktuální nebezpečí pro něj nebo pro ostatní.
- Pracovník se vyvaruje manipulace s uživatelem.
- V případech, kdy uživatel ohrožuje sebe či další osoby, může pracovník jednat proti přání uživatele. Vzniku takových situací se pracovník snaží předcházet
- Pracovník respektuje právo uživatele na soukromí. Bez jeho svolení nevstupuje do jeho soukromého prostoru. Rozhovory s uživatelem plánuje tak, aby chránil důvěrnost jeho sdělení.
- Pracovník rozeznává a odpovědně užívá moc, jež plyne z jeho postavení pracovníka.
- Pracovník nezneužívá svého postavení při případných obchodních vztazích s uživatelem (půjčky, prodej a nákup, obchodní partnerství).
- Pracovník nenavazuje blízký osobní kontakt s uživatelem (objetí, chycení za ramena), a to s ohledem na společenské normy a věk uživatele.
- Pracovník nenavazuje erotické ani sexuální vztahy s uživatelem.
- Pracovník nevstupuje do opatrovnického vztahu s uživatelem.
[1] Při sestavení tohoto kodexu byly využity tyto dokumenty:
- Etický kodex sociálních pracovníků České republiky;
- Etický kodex FOKUS Mladá Boleslav, z.s.;
- Etický kodex FOKUS Vysočina, z.ú.;
- Zásady dobré praxe pro sociální pracovníky (Velká Británie).